Υποχρεωτικό
ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΙΙ
Πέτρος Κολοβός
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις και Κλινική Άσκηση 6
(3 ώρες διαλέξεις και 3 ώρες κλινική
άσκηση)
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μάθημα Υποχρεωτικό ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Όχι ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS: Όχι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση επιστημονικών γνώσεων και κλινικών δεξιοτήτων για την παροχή ολοκληρωμένης και εξατομικευμένης νοσηλευτικής φροντίδας με την εφαρμογή της νοσηλευτικής διεργασίας σε ενήλικα ασθενή με συνήθεις διαταραχές, που αντιμετωπίζονται χειρουργικά. Επιπρόσθετα, η καλλιέργεια κριτικής σκέψης στη λήψη κλινικών αποφάσεων κατά την περιεγχειρητική περίοδο της φροντίδας των ασθενών αυτών.
Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/-τρια θα είναι σε θέση:
να εξοικειωθεί με τη χρήση της αγγλικής ορολογίας και να είναι σε θέση να κατανοεί τη συναφή με το περιεχόμενο του μαθήματος επιστημονική βιβλιογραφία
να αναγνωρίζει και να περιγράφει τις διαταραχές για τις οποίες απαιτείται χειρουργική αντιμετώπιση
να περιγράφει τις χειρουργικές και επεμβατικές τεχνικές, που χρησιμοποιούνται στην αντιμετώπιση διαταραχών σε ενήλικες ασθενείς
να αξιολογεί τις προ-εγχειρητικές, δι-εγχειρητικές και μετεγχειρητικές ανάγκες των ασθενών
να σχεδιάζει και να εφαρμόζει εξατομικευμένο σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας σε χειρουργικούς ασθενείς με βάση τη νοσηλευτική διεργασία κατά την περιεγχειρητική περίοδο
να αναθεωρεί το εξατομικευμένο σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας των χειρουργικών ασθενών
να εφαρμόζει νοσηλευτικές δεξιότητες για την παροχή ασφαλούς και εξατομικευμένης νοσηλευτικής φροντίδας σε ενήλικες ασθενείς, που υποβάλλονται σε χειρουργική επέμβαση ή άλλη επεμβατική διαδικασία κατά την περιεγχειρητική περίοδο
να αναλύει τις νοσηλευτικές αρμοδιότητες, που αφορούν τη φαρμακευτική φροντίδα σε χειρουργικούς ασθενείς
να σχεδιάζει κατάλληλες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για το χειρουργικό ασθενή και την οικογένειά του για την πρόληψη επιπλοκών, το σχεδιασμό της εξόδου και την αυτοφροντίδα
να ενσωματώνει τη διεπιστημονική φροντίδα στην παροχή χειρουργικής φροντίδας
να ενσωματώνει την τεκμηριωμένη έρευνα στο σχεδιασμό και την εφαρμογή της νοσηλευτικής φροντίδας σε ενήλικες χειρουργικούς ασθενείς
Γενικές Ικανότητες Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
Λήψη κλινικών αποφάσεων
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Εργασία σε διαπολιτισμικό περιβάλλον
Ομαδική εργασία
Αυτόνομη εργασία
Άσκηση κριτικής σκέψης
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιεχόμενο Διαλέξεων
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με εγκαυματική νόσο και έλκη πίεσης- Αγγλική/Διεθνής ορολογία
Νοσηλευτική φροντίδα σε διαταραχές ανώτερου πεπτικού
Νοσηλευτική φροντίδα σε διαταραχές εντέρου
Νοσηλευτική φροντίδα σε διαταραχές ορθοπρωκτικού σωλήνα
Νοσηλευτική φροντίδα σε διαταραχές χοληδόχου κύστης
Νοσηλευτική φροντίδα σε διαταραχές ήπατος και παγκρέατος
Νοσηλευτική φροντίδα σε τραύματα και διαταραχές του μυοσκελετικού
Νοσηλευτική φροντίδα σε διαταραχές ανώτερου αναπνευστικού και αερισμού
Νοσηλευτική φροντίδα σε διαταραχές κυκλοφορικού και περιφερικών αγγείων
Νοσηλευτική φροντίδα σε διαταραχές ουροφόρων οδών και νεφρών
Νοσηλευτική φροντίδα σε διαταραχές των οφθαλμών
Νοσηλευτική φροντίδα σε διαταραχές των μαστών
Νοσηλευτική βασισμένη σε τεκμήρια
Περιεχόμενο Κλινικής Άσκησης
Οι φοιτητές/τριες εφαρμόζουν τις θεωρητικές γνώσεις και τις κλινικές δεξιότητες σε χειρουργικές κλινικές όλων των ειδικοτήτων, στο χειρουργείο, το τμήμα αποστείρωσης, στο τμήμα ενδοσκοπήσεων, στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία και το τμήμα επειγόντων περιστατικών του Γενικού Παναρκαδικού Νοσοκομείου Τρίπολης. Στη διάρκεια της κλινικής άσκησης, οι φοιτητές/τριες συμμετέχουν σε μικρές ομάδες στην παρακολούθηση και παροχή της προ-εγχειρητικής, δι-εγχειρητικής και μετεγχειρητικής νοσηλευτικής φροντίδας σε ενήλικες ασθενείς, που υποβάλλονται σε χειρουργική επέμβαση ή άλλη επεμβατική διαδικασία με την εποπτεία κλινικού εκπαιδευτή και/ή του νοσηλευτικού προσωπικού. Πιο συγκεκριμένα, οι φοιτητές/τριες κατά τη διάρκεια της κλινικής τους άσκησης συμμετέχουν στις παρακάτω δραστηριότητες:
Εξοικείωση με την οργάνωση και λειτουργία της κλινικής/τμήματος (οργάνωση της εργασίας, ρόλοι και αρμοδιότητες, ανάθεση καθηκόντων)
Εξοικείωση με το βιοϊατρικό εξοπλισμό και τη λειτουργία του στις επιμέρους δομές
Παρακολούθηση και συμμετοχή στην κλινική εξέταση του χειρουργικού ασθενή
Κλινική αξιολόγηση του χειρουργικού ασθενή
Μελέτη κάρτας φαρμάκων/φύλλου οδηγιών του ασθενή
Παρακολούθηση και συμμετοχή στην προ-εγχειρητική προετοιμασία του ασθενή- συμμετοχή στη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων
Παρακολούθηση και συμμετοχή στην εφαρμογή νοσηλευτικών διαδικασιών και τεχνικών
Παρακολούθηση και συμμετοχή στη δι-εγχειρητική φροντίδα του ασθενή
Παρακολούθηση και συμμετοχή στην παραλαβή του ασθενή στο τμήμα μετεγχειρητικά
Κριτική ανάλυση επί των δεδομένων, που συλλέγονται κατά τη κλινική άσκηση και εφαρμογή της νοσηλευτικής διεργασίας για την ανάπτυξη σχεδίου νοσηλευτικής φροντίδας βασισμένου σε νοσηλευτικές διαγνώσεις, σύμφωνα με διεθνή συστήματα νοσηλευτικής ορολογίας (PNDS, NANDA-I)
Σχεδιασμός νοσηλευτικής φροντίδας σε χειρουργικούς ασθενείς
Σχεδιασμός εξόδου ασθενών που υποβλήθηκαν σε χειρουργική επέμβαση
Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας με το χειρουργικό ασθενή και το υποστηρικτικό του περιβάλλον
Επικοινωνία και συνεργασία με το νοσηλευτικό προσωπικό και τα άλλα μέλη της ομάδας υγείας
Παρακολούθηση και συμμετοχή στη θεραπευτική αντιμετώπιση ασθενών με επείγοντα χειρουργικά προβλήματα υγείας
Παρακολούθηση και συμμετοχή στη διενέργεια παρεμβατικών ή θεραπευτικών διαδικασιών.
Κατά την ολοκλήρωση της κλινικής άσκησης παραδίδεται γραπτή εργασία στην οποία αναπτύσσεται και εφαρμόζεται εξατομικευμένο σχέδιο νοσηλευτικής φροντίδας βασιζόμενο στη νοσηλευτική διεργασία για χειρουργικό ασθενή.
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Τρόπος Παράδοσης Στην τάξη (πρόσωπο με πρόσωπο). Παρουσίαση μελέτης περιπτώσεων σε ομάδες και συζήτηση. Μελέτη αρθρογραφίας: Συζήτηση και κριτική ανάλυση. Επίσκεψη ιστοσελίδων συναφών με το αντικείμενο του μαθήματος. Κλινική άσκηση σε ομάδες. Χρήση νοσηλευτικών εντύπων και κλιμάκων αξιολόγησης του ασθενή. Χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της χρήσης Η/Υ, προβολέα, διαδικτύου, της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class και της εφαρμογής web-class. Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος εργασίας εξαμήνου Διαλέξεις 39 ώρες Κλινική Άσκηση 39 ώρες Συγγραφή γραπτής εργασίας κλινικής άσκησης 35 ώρες Μελέτη και ανάλυση ελληνικής– αγγλικής βιβλιογραφίας 62 ώρες Σύνολο μαθήματος 175 ώρες (7 ECTS) Αξιολόγηση Φοιτητών Ι. 1. Γραπτή εξέταση με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεις σύντομης απάντησης (70%) και 2. Ομαδική ή ατομική γραπτή εργασία κλινικής άσκησης (30%)
ΙΙ. 1. Προφορική εξέταση (70%) και 2. Ομαδική ή ατομική γραπτή εργασία κλινικής άσκησης (30%)
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία Lemone P., Burke K.Μ., Bauldoff G. Παθολογική-Χειρουργική Νοσηλευτική Κριτική Σκέψη κατά τη Φροντίδα του Ασθενούς. Τόμος Β’. 5η Έκδοση. Λαγός Δημήτριος, Αθήνα, 2014.
Dewit S.C. Παθολογική Χειρουργική Νοσηλευτική. Τόμος 2. 1η Έκδοση. BROKEN HILL PUBLISHERS LTD, Αθήνα, 2009.
Προτεινόμενες ηλεκτρονικές διευθύνσεις και αρθρογραφία, συναφείς με τις θεματικές ενότητες του μαθήματος.